اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
» علم و پیشرفت » آموزش و پرورش » موج سواری عشق بر عقل و خرد ، دانش و حکمت ، هنر و معرفت در مسیر تکامل تعلیم و تربیت
موج سواری عشق بر عقل و خرد ، دانش و حکمت ، هنر و معرفت در مسیر تکامل تعلیم و تربیت
آموزش و پرورش - آینده پژوهی - حوزه و دانشگاه - ساختار - مکتب شناسی

موج سواری عشق بر عقل و خرد ، دانش و حکمت ، هنر و معرفت در مسیر تکامل تعلیم و تربیت

بهمن 26, 1401 60317

موج سواری عشق بر عقل و خرد ، دانش و حکمت ، هنر و معرفت در مسیر تکامل تعلیم و تربیت

قالب شكل گيري شخصيت انسان

          عشق به خدا، ظهور كمالات را به همراه دارد و در مباحث فطري، اين عشق در نهاد انسان وجود دارد؛ حال چگونه و چطور شخصيت انسان شكل ميگيرد! با تأمل، در يادآوري و ذكر (الا بذكر الله تطمئن القلوب) كه مبحث تعليم و تربيت را باز مي نمايد؛ به ريشة اين شكل گيري ميرسيم، و به اين نتيجه ميرسيم كه معيارها، اصل و اساس شكل گيري شخصيت انسانها هستند.

          آري! اينجاست كه مسألة شناخت قدم پيش ميگذارد و درصدد كشف حقيقت اين معيارها برميآيد كه چگونه و چطور اين چنين نقشي را بر عهده دارند و اينكه در تعليم و تربيت چگونه بايد آنها را يادآوري كرد؛ در زندگي مشترك مرد و زن اين امر به وضوح مشاهده ميشود، حقيقت عشق، خود را بيشتر متجلي ميكند ) عشق به خدا)، عاشق هر آنچه ميخواهد، براي عشق مي‌خواهد براي اينكه مبادا خللي در عشق به خدا به وجود بيايد و حريم و حرمت عشق را پاس ميدارد تا آنجا پيش ميرود كه بجز تكميل نمودن اين عشق، به چيز ديگري فكر نمي‌كند. عشقي كه به دنبال آن در شكل گيري شخصيت ديگري (زوجين و فرزند) مؤثر است؛ عشق به خدا ميزان و سنجش ميشود براي شكل گيري شخصيت، معيارها و كمالات انساني شخصيت انسان را شكل ميدهند (شنيدنيها، ديدنيها، خوردنيها و… را با آن مي‌سنجد).

          آري! برادر و خواهري كه مي‌خواهي بهترين شخصيت را خود و فرزندانتان داشته باشيد، راه آن شناخت معيارها و كمالات انساني است.

(نوزاد قبل از اينكه به مرحلة شنيدن، ديدن، سخن گفتن و… برسد، ميفهمد).

حسینی،نظام هدفمند،صفحه۱۲

شرایط والدین را درک کنیم

            عشق والدین به فرزندان آن چنان پایدار و محکم است که حتی خود والدین نیز از این امر فطری آن طور که حق شناخت باشد، نشناخته ­اند.

آری! عشقی که می‌خواهد به بهترین نام فرزند را بخواند و او از بهترین ها باشد.

اگر در فرزند فعلی ببیند که به دور از اخلاق و معیارهای انسانی باشد، در پی عامل این فعل صادره از فرزند برمی‌آید، آنچنان که حتی به خود نیز مراجعه می‌کند، مبادا عامل، فعلِ خود باشد که این نوع فعل از فرزند سرزده و تا آنجا پیش  می‌رود که هر آنچه در تعلیم و تربیت فرزند نقش دارد را برای او فراهم می‌کند.

            البته با توجه به اینکه خود به تنهایی برای رسیدن به این امر قادر نیست؛ بدون اینکه بداند، علما و مسؤولان نیز در این امر (تعلیم و تربیت) او را یاری می‌نمایند و به هر چه که از ناحیه ایشان می‌شنود اعتماد نموده و به کار می­ بندد، تا بتواند فرزندی از برترین ها داشته باشد.

آری! ای برادر و خواهری که دارای علم و مسؤولیت هستی؛ بدان! همانطور که خداوند علم و مسؤولیت بدون تعهد به شما نداده، در همین حال با توجه به شناخت شما از نعمتها، الطاف، کمالات و احاطه بر محیط در این رسالت بر همگان آسان گرفته و سختی وجود ندارد، اگر هم سختی و مشکلی باشد عدم درک شرایط است.

            در ادامه به بعضی از نکات مهم در خصوص تعلیم و تربیت به شکل کلیدی پرداخته می‌شود.

ـ بررسی و شناخت از نیازهای اساسی دانش آموز (فرزند)؛

ـ برگزاری جلساتی در خصوص برنامه‌ریزی و مسؤولیت پذیری فرزندان در خانه، کنار مطالعه و تمرین دروس تحصیلی (تقسیم مسؤولیت در خانه)؛

ـ بررسی حداقل امکاناتی که یک خانواده در خانه برای تعلیم و تربیت فرزندانشان می­توانند در نظر داشته باشند؛

ـ بررسی خوراک، پوشش(مسکن از اهم واجبات و سایر پوشش ها همچون لباس ولوازم موردنیاز داخل منزل و…) و در رأس آن تعلیم و تربیت که باید (بر اساس درآمد) ضعیف ترین و کم درآمدترین فرد جامعه معیار گفتمان باشد؛

ـ بررسی چگونگی حذف الفاظ ناصحیح و استفاده صحیح از امکانات موجود که در خانه برای تعلیم و تربیت نقش مؤثری دارند؛

ـ اطلاع رسانی و شناخت خانواده از امکانات موجود در حیطه سکونت و زندگی آنها و چگونگی ارتباط والدین جهت تعلیم و تربیت فرزندانشان؛

ـ در معرفی شاخصهای تربیتی، دعوت سخنران با موضوعاتی خاص در هر جلسه؛

ـ بررسی و ارایه شرحی از برنامه‌های کوتاه مدت و دراز مدت آموزشی و روند شکل گیری این طرح و برنامه ­ها در جهت تعلیم و تربیت و آشنایی والدین از این خصوص برنامه ها.

حسینی، نظام هدفمند،صفحه ۱۳_۱۴

شرایط آموزش و پرورش را هم درک می کنیم

هنگامی که ارتباطات روزمره را از قلم بیندازیم و به آنها در تعلیم و تربیت توجه نداشته باشیم، آموزش و پرورش چگونه می تواند در تعلیم و تربیت نقش داشته باشد؟

آری! اینجاست که سنتهای پسندیده و ارتباطاتی که منطبق بر دستورات الهی است، در این امر(همه امور) به میان آمده و هر کدام در این رسالت الهی ایفای نقش می کنند (مسؤولیت پذیری در خصوص دستورات الهی).

ـ الحمدالله رب العالمین ـ در مذهب تشیع در ابتدای تولد با توجه به فهم نوزاد اذن اقامه تعلیم و تربیت (اذان و اقامه) خوانده می شود و بهترین نام را به او می آموزند.

از والدین که بگذریم با توجه به خواستار بودن ایشان در تعلیم و تربیت به عالمان و مسؤولان می رسیم، چرا که در خانه، مسجد، مجالس و دیگر محافل نقش عالمان و مسؤولان در این راستا درک می شود.

حال این نوع هماهنگیها در ارتباطات روزمره چگونه اند! می توان نیازهای فردی و اجتماعی را مورد بررسی و مطالعه قرار داد و با برنامه ریزیهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت که اساس برنامه ریزیهای مدبرانه است کار نمود.

البته برای اینکه حق کلام را تا آنجا که بتوانم، ادا کرده باشم، مختصری از آنچه که والدین روزمره با آنها در ارتباطات هستند و سطح آگاهی آنها از آن طریق تأمین می شود و مورد توجه فرزندان نیز قرار می گیرد و در ارتباطات روزمره نقشی در تعلیم و تربیت دارند را ذکر می کنم.

ـ یکی از ارتباطاتی که قبل و پس از تولد نوزاد با والدین برقرار می شود بهداشت مادر و نوزاد است، در اینجا می توان نکات تربیتی را که در تعلیم و تربیت دوران قبل از رسیدن به سن مدرسه رفتن مهم است را یادآوری نمود (نقش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)؛

ـ رادیو و تلویزیون نیز یکی از وسایل ارتباطی است که روزمره در اکثر اماکن (به عبارتی در تمام اماکن مسکونی و تجاری) هر چند که در وسایل ایاب و ذهاب عمومی و خصوصی (سواری، اتوبوسهای درون شهری و برون شهری و…) قابل مطالعه است موجود است، که خود ابزار و وسیله ارتباطی تمام وقت در دسترس عام و خاص قرار دارد، در این خصوص نیز می توان با تهیه برنامه های گوناگون در جهت تعلیم و تربیت، گامی بلند برداشت (نقش برنامه های مستند، سینمایی و… در صدا و سیما)؛

ـ از همه مهمتر ارتباط متقابلی است که در مساجد، پایگاهها، مؤسسات، مجالس، هیآت و دیگر محافل به وضوح مشاهده می گردد و آگاه بودن از این نقش ارتباطات در تعلیم و تربیت؛

ـ روزنامه (هفتگی، کثیرالانتشار و…)، مجله (هفتگی، ماهانه، فصلنامه و…) کتابخانه، نوارخانه و… چگونه می توانند در تعلیم و تربیت هدفمند باشند؛

ـ بررسی و چگونگی نقش اماکن رفاهی، تفریحی، ورزشی و… در تعلیم و تربیت؛

ـ برنامه های مختلفی که در سازمانها، نهادها، شرکتها، کارخانجات و اتحادیه های مشاغل برگزار می شود، چه نقشی در تعلیم و تربیت دارند؛

ـ شیوه بیان مطالب را آسان بگیریم، چرا که هر شخصی بر اساس این که من می گویم، تو می گویی، او می گوید و این گونه گفته می شود، می تواند مطالب را بیان نماید و قالب آن را بر معیارها و کمالات انسانی تعبیر نماییم (نقش ارتباط کلام در تعلیم و تربیت).

(ملتی در عرصه های مختلف موفق است که تمام سیاستهای اقتصادی، اجتماعی و… خود را بر مبنای تعلیم و تربیت در نیل به کمالات انسانی قرار دهد).

حسینی، نظام هدفمند،صفحه۱۵-۱۶

Visits: 2

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

سیدحسام سیدحسینی قهه

جدیدترین اخبار حوزه های متنوع نظریه: کانون‌تفکر (اتاق فکر)، آموزشی و تربیتی، اجتماعی – اقتصادی، پزشکی و طبابت، دفاعی – امنیتی، سیاسی – حکومتی، فقه وحقوق، سخنان کوتاه و کاربردی و...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت