نقش آفرینی مجتهد جامع الشرایط در تدوین و اصلاح نظریه ها و قوانین برای توسعه خلاقیت، نوآوری و شکوفایی

نقش آفرینی مجتهد جامع الشرایط  در تدوین و اصلاح نظریه ها و قوانین برای توسعه خلاقیت، نوآوری و شکوفایی

 کاربردها و قابلیت‌های تعیین و تدوین شناسنامه ملی با تئوری نظام هدفمند

– در رویدادهای مختلف به راویان احادیث و فقهای جامع الشرایط مراجعه کنید که آنها حجت من بر شما و من حجت خدا بر آنها هستم. (امام زمان عجّل اللّه تعالى فرجه الشّریف، کمال الدین، ج ۲، ص ۴۸۳)

—————————————————————————————————————————

– «….من به همه ملت، به همه قوای انتظامی، اطمینان می دهم که امر دولت اسلامی، اگر با نظارت فقیه و ولایت فقیه باشد، آسیبی بر این مملکت نخواهد وارد شد. گویندگان و نویسندگان نترسند از حکومت اسلامی و نترسند از ولایت فقیه، ولایت فقیه آنطور که اسلام مقرر فرموده است و ائمه ما نصب فرموده اند به کسی صدمه وارد نمی کند، دیکتاتوری به وجود نمی آورد، کاری که بر خلاف مصالح مملکت است انجام نمی دهد.» (صحیفه امام، جلد۱۰، ص۵۸)

موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

———————————————————————————————————————————-

بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اساتید دانشگاه شهید بهشتی – ۱۳۸۲/۰۲/۲۲

ما به دلایل مشخّصِ تاریخی از کاروان علم دنیا عقب افتاده‏ ایم- این را نمی‏ توانیم انکار کنیم؛ واقعیتها پیش روی ماست- و این در حالی است که توانایی عالم شدن، تولید علم کردن و مرزهای دانش را از آنچه هست، فراتر بردن، در میان ملت ما کاملًا وجود داشته است. این ظلم تاریخی به ما شده است. آنچه شما امروز از پیشرفت و گسترش علم، علاقه ‏ی به علم و بالاخره مطرح شدن علم به عنوان یک مسأله‏ ی اساسی در جامعه مشاهده می‏ کنید، مربوط به بعد از انقلاب است. قبل از انقلاب، علم مهجور بود. دانشگاه بود، علما بودند؛ اما علم به معنای حقیقی کلمه، یکی از مسائل کشور محسوب نمی ‏شد. در طول سالهای متمادی همین ‏طور بود و ملت ما از کاروان علم عقب افتاد.

ما اکنون می‏ خواهیم این عقب‏ ماندگی و این تأخیر تاریخی را به نحوی جبران کنیم. باید چه‏ کار کنیم؟ اگر با نگاه و محاسبات عادّی بنگریم، می‏بینیم فاصله زیاد است. اتّفاقاً وسیله‏ ی تحرّک آن‏ها هم سریع‏السّیرتر از وسیله‏ ی تحرّک شماست؛ پس باید روز به روز فاصله زیادتر شود؛ ما محکوم به این هستیم. آیا این درست است؟ همان راهی که آن‏ها رفته‏ اند، ما هم ادامه می‏ دهیم و فکر می‏ کنیم باید ادامه داد. می‏ گوییم بالاخره آن‏ها از این راه رفته‏ اند، ما هم باید برویم. راه پیموده‏ شده‏ ای است؛ اما فاصله‏ ی آن‏ها با ما زیاد است. من یک‏ وقت در یکی از همین مجموعه‏ ها به دوستان دانشگاهی گفتم: ما می‏ رفتیم؛ او به دوچرخه دست یافت و فاصله‏ اش را با من زیاد کرد. بعد چون فاصله ‏ی زیادی باید می‏ پیمود، به اتومبیل دسترسی پیدا کرد و از آن بهره برد؛ اما بنده تازه به دوچرخه رسیده ‏ام! به این ترتیب باز فاصله بیشتر شده است. او اکنون به وسیله ‏ی سریع‏السّیرتری رسیده است؛ آیا بنده باید بنشینم غبار حرکتش را تماشا کنم و یا در حسرت این پیشرفت، غمگین شوم و بسوزم و بسازم؟ ما باید چه‏ کار کنیم؟

جنبش تولید علم- که بنده دو سه سال است آن را در دانشگاهها تکرار می‏کنم- ناظر به این قضیه است. تولید علم یعنی رفتن از راههایی که به نظر، راههای نارفته‏ ای است. البته این به آن معنا نیست که ما راههایی را که دیگران رفته ‏اند، نرویم و به تجربه‏ های دیگران بی‏ اعتنایی کنیم؛ بلکه به این معناست که به فکر باشیم. در این دنیای عظیم و در این طبیعت بزرگ، ناشناخته‏ های فراوانی وجود دارد که دانش پیشرفته‏ ی امروز هنوز به آن‏ها دست نیافته است. ناشناخته‏ ها بسیار فراوان است و به گمان زیاد به‏ مراتب بیشتر از چیزهایی است که بشر تاکنون به آن‏ها دست یافته است. باید دقّت کنیم، فکر کنیم و به دنبال کشف ناشناخته‏ ها باشیم. باید همان استعدادی را که گفته شد و بنده هم می‏دانم مغز و فکر ایرانی آن را دارد، به کار بیندازیم. راههای میان‏ بُر را پیدا کنیم و از بدعت و نوآوری در وادی علم، بیمناک نباشیم. این حرکت باید در دانشگاهها و مراکز علمی و تحقیقاتی ما به صورت انگیزه‏ای عام، امری مقدّس و یک عبادت تلقّی شود. همه ‏ی رشته‏ های علوم باید به این صورت درآید. ما باید این جرأت را داشته باشیم که فکر کنیم می‏ توانیم نوآوری کنیم.

دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) – مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی

————————————————————————————————————————————————————–

– در ادبیات مکتب متعالی شیعه؛ آنچه مؤلف را از مترجم، ناشر و… متمایز می کند،و حقوق ایشان(مؤلف) را بر سایرحقوق(حقوق مترجم، ناشر و…) متمایز و اثبات می کند،حقوق مترجم، ناشر و… نیز بر این مهم (حقوق مؤلف) طرح و بیان می گردد، و شاخه‌هاى متعدد علم حقوق را در ابعاد گوناگون مبتنی و مطابق  با دستورات الهی (آموزه های قرآن و عترت) تنظیم می کند، تا تمامی ارزشهای الهی را برای حفظ قدر و منزلت انسان فراهم و محقق نماید؛اجتهاد(سعی و اهتمام) مؤلف در بدست آوردن نتایج تحقیقاتی و پژوهشی، و ارائه راهکارهای مناسب برای تحقق نتایج ارزشمند تحقیقات و پژوهش است.

– در ادبیات جامعه شناختی شیعه؛ زیرساخت های ااشتغال زایی؛ توسط مجتهدجامع الشرایط(ولایت فقیه) تعیین وتبیین می گردد. ودر این رسالت سایر علما و مسوولان (ستاره های درخشان رشد و شکوفایی استعدادهای متعالی )از مجتهد جامع الشرایط(ولایت فقیه) تبعیت و پیروی می کنند.

– رمز ثبات و پایداری در سلامت ملت و دولت اهمیت دادن به تمامی استعدادها در بخشهای مختلف علمی،اجتماعی،اقتصادی و… است.

– ملتی در عرصه های مختلف موفق است که تمام سیاستهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و… خود را بر مبنای تعلیم و تربیت در نیل به کمالات انسانی قرار دهد.

– ملتی در تعلیم و تربیت موفق است، که در قیمت دادن به محصولات و خدماتش از مستضعفان و محرومان غافل نباشد.

– از اجزاء لازم برای تدوین یک برنامه صحیح، مؤثر و قابل اجرا، ‌داشتن اطلاعات و آمار بنیادی مربوط به آن حوزه می‌باشد.

– مهمترین مسئله برای یک سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در عرصه های مختلف اجتماعی،اقتصادی و..؛ اندیشه و تأمل، تحقیق و پژوهش در آمار به روز ایران و جهان است.

– در ادبیات مطالعات تطبیقی شیعه؛ ساختار نظام آموزشی و پژوهشی با توزان و انطباق بر دستورات الهی(استمرار رسالت و حرکت انبیاء الهی) در شناخت علوم گوناگون(کشف حقایق علمی در فرهنگ استمرار رسالت و حرکت انبیاء الهی) و کاربرد های مورد نیاز این علوم  پیروی می کند.

– مهمترین نقش آفرینی مجتهد جامع الشرایط (ولایت فقیه )؛ اقتصاد فرهنگی و فرهنگ اقتصادی ( فرهنگ وقف، زکات، خمس، انفال و سایر احکام اقتصادی)، در نظام تعلیم وتربیت مکتب متعالی شیعه است.

– تربیت یافتگان مکتب متعالی شیعه؛شخصیت هایی هستند که شخصیتشان برای پیروی از حق، حقیقی  و با شناخت از حق شکل گرفته، و در شناسایی استعدادها و تشکیل تیم های علمی؛ همچنین برای حل مسائل؛ موضوعات و مباحث اجتماعی، اقتصادی و… سعی و اهتمام(اجتهاد) می ورزند؛حتی ملت و ملتها را درنیل به کمالات انسانی به حرکت در می آورند.

– مدارک تحصیلی و مدارج علمی در ادبیات تحقیق و پژوهش شیعه از گهواره تا گور؛بیان،تعریف و توصیه شده است؛ و در غیبت امام عصر علیه السلام ، توسط مجتهد جامع الشرایط (ولایت فقیه) ارزشگذاری،اعلان و صادر می گردد.

– در غیبت امام عصر علیه السلام، رسالت مجتهد جامع الشرایط (ولایت فقیه)؛برای سعادت انسان،اصلاح نظریه ها و قوانین با توازن و انطباق بر اصول و قواعد ادبیات شیعه است.

– درغیبت امام عصر علیه السلام، مهمترین وظیفه و مسئولیت مجتهد جامع الشرایط شناخت و معرفی ادبیاتی جامع و کامل برای سعادت انسان است.

– ادبیات شیعه جامع ترین و کاملترین پیام ها و دستورات زندگی و چگونه زیستن را دارد.

– در ادبیات مکتب متعالی (شیعه)؛ کلاس ازدواج،کلاس درس رشته های کاربردی و میان رشته ای و تولید علم، نوآوری و شکوفایی است، و انسان را به همسان بودن و نیل به کمالات انسانی و متعالی شدن دعوت می کند.

– درغیبت امام عصر علیه السلام، ازمهمترین وظایف مجتهد جامع الشرایط(ولایت فقیه) برای سعادت انسان احیا و ترویج مکارم اخلاق و خوب سوال نمودن برای رشد و شکوفایی استعداد های متعالی انسان است.

– درغیبت امام عصر علیه السلام، ازمهمترین وظایف مجتهد جامع الشرایط(ولایت فقیه) برای سعادت انسان ؛ شناخت و ایجاد ساختار نظام آموزشی و پژوهشی با توزان و انطباق بر ادبیات تعلیم وتربیت شیعه است.

سیدحسام سیدحسینی قهه پژوهشگر و نویسنده نظام هدفمند

                     منبع: سایت نظام هدفمند                                                            www.nezamehadafmand.ir     

لینک دانلودCreativity, innovation and prosperity

@nezamehadafmand_ir

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه (ضروری)

شما مجاز هستید تا از تگ های HTML زیر در دیدگاهتان استفاده کنید:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

نام (ضروری)
ایمیل (ضروری)