تولید علم نافع با چارچوب مکتبی کامل و جامع در حوزه‌های مختلف علوم

تولید علم نافع با چارچوب مکتبی جامع و کامل در حوزه‌های مختلف علوم

تولید علم نافع با چارچوب مکتبی جامع و کامل در حوزه‌های مختلف علوم

سیدحسام سیدحسینی‌قهه رابط سابق دفتر نهاد مقام معظم رهبری دانشگاه گیلان در دانشکده کشاورزی صومعه سرا دانشگاه گیلان( سعی و استمرار برای تحقیقات میدانی در کاربرد ملزومات مکتب متعالی)؛

*قابلیت مقاله با محوریت دانش علوم ریاضی و چند بعد نگر مکتبی :

قابلیت ایفای نقش تئوری(مکتب)نظام هدفمند برای تولید علم نافع در حوزه‌های مختلف علوم

با توجه به توانمندی تئوری ارایه شده در کتاب نظام هدفمند اثر سیدحسام سیدحسینی قهه؛ مقاله‌ای تحت عناوین مختلف (با توجه به اهمیت حقوق مخاطبین صفحه ۲۰ و ۲۱ « ارتباطات ، اطلاع رسانی، بازاریابی » کتاب نظام هدفمند) در همایش ها و جشنواره های گوناگون ارایه گردیده که در همایش ملی تعاون و کار آفرینی ۲۴ و۲۵ مهرماه ۱۳۸۷ این مقاله تحت عنوان «بررسی تعاون و کارآفرینی در دهکده جهانی» در بخش پوستر پذیرفته شده و گواهینامه آنرا دریافت نمودم؛ درﻫﻤﺎﯾﺶ ﻋﻤﻠﯿﺎت رواﻧﯽ،ﻣﻬـﻨﺪﺳﯽ وآﯾﻨﺪه ﭘﮋوﻫﯽ–- ﻣﻌــﺎوﻧـﺖ ﻓـﺮﻫﻨﮕﯽ وﺗﺒـﻠﯿﻐﺎت دﻓـﺎﻋﯽ ﺳﺘﺎد ﮐﻞ ﻧﯿﺮوﻫﺎی ﻣﺴﻠﺢ– اسفند ماه ۱۳۸۷ ، تحت عنوان“راهبرد خنثی سازی عملیات روانی در فرایند آینده پژوهی برای دهکده جهانی” پذیرش و چاپ درچکیده مقالات همایش عملیات روانی،مهندسی وآینده پژوهی؛ مقاله برتر در چهارمین جشنواه وب ایران– بهمن ماه ۱۳۹۰– تحت عنوان ” نگاهی به هستی شناسی وب معنایی از دیدگاه حسینی در دهکده جهانی” ؛ در همایش اقتصاد مقاومتی در حوزه انرژی – دانشگاه علم و صنعت ایران – دانشکده مهندسی پیشرفت– اسفند ماه ۱۳۹۱– تحت عنوان “نگاهی به اقتصاد مقاومتی و سیاستگذاری انرژی از دیدگاه حسینی در دهکده جهانی” که توسط کمیته علمی همایش مورد بررسی و پذیرش قرار گرفت؛ در سومین همایش بزرگ علوم و صنایع غذایی – دانشگاه صنعتی اصفهان–شهریور ماه ۱۳۹۴– تحت عنوان “نگاهی به  کاربرد فناوری های نوین جهت ارتقاء امنیت غذایی از دیدگاه حسینی در دهکده جهانی” در بخش پوستر پذیرفته شده و گواهینامه آنرا دریافت نموده است.

اجتهاد مکتبی؛ اجتهاد علمی و عملی مؤلف(مجتهد) و اهمیت حقوق مؤلف(مجتهد) در ابعاد گوناگون

در ادبیات تئوری(مکتب) نظام هدفمند ؛ آنچه مؤلف را از مترجم، ناشر و… متمایز می کند،و حقوق ایشان(مؤلف) را بر سایرحقوق(حقوق مترجم، ناشر و…) متمایز و اثبات می کند،حقوق مترجم، ناشر و… نیز بر این مهم (حقوق مؤلف) طرح و بیان می گردد، و شاخه‌هاى متعدد علم حقوق را در ابعاد گوناگون مبتنی و مطابق  با دستورات الهی (آموزه های قرآن و عترت) تنظیم می کند، تا تمامی ارزشهای الهی را برای حفظ قدر و منزلت انسان فراهم و محقق نماید؛اجتهاد(سعی و اهتمام) مؤلف در بدست آوردن نتایج تحقیقاتی و پژوهشی، و ارائه راهکارهای مناسب برای تحقق نتایج ارزشمند تحقیقات و پژوهش است.

تاکنون آنچه که در تألیفات و  کتابهای درسی طرح و بیان گردیده، بیشتر در بُعد نظریه ها(نقش حروف و اعداد) بوده که به شکل های مختلف در این کتابها جای گرفته اند و مورد تدریس واقع شده تا دانش آموزان نیز بتوانند در پرتو چنین نظریه هایی: مخترع، نویسنده،خبرنگار، پزشک، مهندس، تکنسین، وکیل، قاضی، کارگردان، تهیه کننده، هنر مند و هنرپیشه، استاد و… شوند.

اشراف و احاطه تئوری نظام هدفمند بر حوزه‌های مختلف علوم درایران و سایرکشورهای مختلف  جهان

مرقوم فرمایید

            فطرت در ابعاد مادی و معنوی همه امکانات را با توازُن و انطباق بر دستورات الهی بسیج نموده تا قدر و منزلت والای انسان را به منصه ظهور رساند. حروف و اعداد هم با توازُن و انطباق بر دستورات الهی ابرازی می¬شوند برای تعلیم و تربیت جهت نیل به کمالات انسانی؛ آری! اینجاست که حقیقت شناخت از دستورات الهی خود را آشکار نموده؛ معیارها و کمالات انسانی در راه رسیدن به خدا ایفای نقش می-کنند.

 حسینی،نظام هدفمند،صفحه۳۴

دانش استنباط احکام و اثبات علوم در حوزه‌های مختلف علوم جهان(آفرینش)

راه استنباط احکام و اثبات علوم در نیل به کمالات انسانی

هان، ای رسول آنچه که از جانب پروردگارت به تو نازل شده است، ابلاغ کن که اگر نکنی، رسالتت را (به درستی و کامل) ابلاغ ننموده ای.

(قرآن کریم، مائده، ۶۷)

هر کس را که من ولی و صاحب اختیارم، این علی نیز او را چنین است.

(پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم ، احتجاج طبرسی، خطبه نبی در غدیرخم ۱/۱۴۶)

 

در رویدادهای مختلف به راویان احادیث و فقهای جامع الشرایط مراجعه کنید که آنها حجت من بر شما و من حجت خدا بر آنها هستم.

(امام زمان عجل الله تعالی فرجک الشریف، کمال الدین، ج ۲، ص ۴۸۳)

 

امروز دین شما را به حد کمال رساندم و بر شما نعمت را تمام کردم و بهترین آیین را که اسلام است برایتان گزیدم.

(قرآن کریم، مائده، ۳)

حسینی، نظام‏ هدفمند، صفحه۹

 

فرآیند انتخاب چند بعد نگر دانش‌(فقه) مکتبی در منطق جهانی شدن

احترام به حقوق ملت های مختلف جهان

منتخب

ـ تبلیغات؛ یعنی مدیریت سرمایه برای استفاده بهینه از زمان و امکانات هستی جهت دست یافتن به کمالات انسانی در راه رسیدن به خدا.

ـ ملتی در عرصه های مختلف موفق است که تمام سیاستهای اقتصادی، اجتماعی و… خود را بر مبنای تعلیم و تربیت در نیل به کمالات انسانی قرار دهد.

ـ ملتی در تعلیم و تربیت موفق است، که در قیمت دادن به محصولات و خدماتش از مستضعفان و محرومان غافل نباشد.

ـ انتخاب؛ یعنی آموختن معیارها جهت دست یافتن به کمالات انسانی در راه رسیدن به خدا.

   حسینی،نظام هدفمند،صفحه۳۵

 

اجتهادی علمی و عملی در حقیقت علوم (حوزه‌های مختلف علوم) ؛ ﻋﻠﻮم رﯾﺎﺿﯽ و ﺳﯿﺎﺳﺖ ﮔﺬاری ﻫﺎی ﮐﻼن ﻧﻈﺎم آﻣﻮزﺷﯽ

علوم ریاضی در نگاه و شناخت مکتبی(تئوری نظام هدفمند)؛ علوم ریاضی ساده ترین روش‌ها برای حل پیچیده ترین مسائل در حوزه‌های مختلف علوم را دارد و بر اساس محور این دانش ارزشمند کامل‌ترین راهکارهای متعالی در نظام هدفمند و مقدمه‌ای در بعد زمان و مکان  بر کتاب نظام هدفمند برای سیاست گذاری‌های کلان نظام آموزشی تعریف  و تبیین گردیده است.

اهمیت نقش چارچوب مکتبی جامع و کامل برای تولید علم نافع در حوزه‌های مختلف

راه حل شناخت و دستیابی(نقد و تحلیل و رمزگشایی) به یک نظریه(مکتب) جامع و کامل در بخش‌‍‌ها و حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، تربیتی و …  ، نقدخیرخواهانه و سازنده بر رهبری یک ملت؛ حرکت ساختارهای سازمانی به سمت اصلاح و تعالی

ساختار

الحمدلله رب العالمین

عنایت به اهمیت ساختار نظام آموزشی؛ و برای تدوین چنین ساختاری نیاز به یک برنامه ریزی مدبرانه آموزشی – پژوهشی دارد، تا توازن و تعادل بین نسل های گوناگون حاصل آید، و این امر می تواند در روند اداره‌ امور زندگی فردی و اجتماعی افراد یک ملت نقش مهمی ایفا نماید و مفید و ثمربخش واقع شود (عدالت در تعلیم و تربیت)، لکن برای این مهم بهتر است در مرحله نخست؛ بررسی راهبردهای ساختاری چنین نظام آموزشی را به شکل پژوهش توسط علما و اندیشمندان آن ملت، و سپس جهت توازن و هماهنگی بین اقشار مختلف آن ملت طرح پژوهش نمود (همزمان نیز امکان پذیر است) «ارتقای بینش عمومی».البته؛ استراتژی این راهبردها در سطح جهانی اهمیت والایی دارد.

تاکنون آنچه که در کتابهای درسی طرح و بیان گردیده، بیشتر در بُعد نظریه ها(نقش حروف و اعداد) بوده که به شکل های مختلف در این کتابها جای گرفته اند و مورد تدریس واقع شده تا دانش آموزان نیز بتوانند در پرتو چنین نظریه هایی: مخترع، نویسنده، پزشک، مهندس، تکنسین، وکیل، قاضی، کارگردان، تهیه کننده، استاد و… شوند.

البته؛ هدف اینجانب تأیید یا رد چنین نظریه هایی نیست، بلکه جهت تأمل و تعامل، دیدگاههای خود را به شکل سؤال طرح و بیان می نمایم :

–        آیا این نظریه ها نیاز روزمره همه افراد یک جامعه را در امور روزمره آنها تأمین می‌کنند؟!

–        آیا روابط بین نظریه ها درشکوفایی و شکل گیری استعدادها جهت فرصتهای شغلی متعدد، در دست یافتن به کمالات انسانی نقش دارند؟!

–        آیا این نظریه ها با توازن و انطباق بر دستورات الهی طرح و بیان شده اند؟!

–        در زمینه عالی ترین راهبردی که بتوان نظریه هایی متوازن  و منطبق بر دستورات الهی که در امور روزمره هر فرد واجتماعی ایفای نقش نمایند و مفید و ثمربخش واقع شوند، چه پیشنهادی دارید؟!

به چند دیدگاه فوق اکتفا نموده، تا ان‌شاءا… زمینه ای باشد، جهت دست یافتن به یک ساختار نظام آموزشی جامع و کامل. البته، برای این که چیزی از قلم نیفتد، طرح ذیل را جهت بررسی و تحقیق پیشنهاد می‌کنم.

راههای ورود به مدرسه را با استراتژی جهانی شدن جهت تدوین کتابهای درسی و همچنین شناخت، شکوفایی و مدیریت استعدادها مورد بررسی و تحقیق قرار دهید (البته برای چنین ساختار نظام آموزشی جامع و کاملی، کلیه راهبردها و راهکارها در کتاب نظام هدفمند و مقدمه ای در بُعد زمان و مکان بر کتاب نظام هدفمند طرح و بیان گردیده است).

حسینی،مقدمه ای در بعد زمان و مکان بر کتاب نظام هدفمند،صفحه۲۱-−۲۵

نگاهی به نقش تئوری نظام هدفمند برای بهبود و ساماندهی  سیستم های سازمان یافته کانون تفکر از دیدگاه حسینی در دهکده جهانی

ارتباطات، اطلاع رسانی، بازاریابی

در دنیای امروز سعی همه بر این است که دهکده ای جهانی به وجود آورند، البته چگونه و چطور؟! این آرزوی تمام انسانهاست و این موضوع را می توان سرآغاز باب خداشناسی دانست. البته اینجانب در این خصوص نه با حروف و نه با اعداد بلکه با فطرت به این مسأله نگاه می کنم که مواردی از جمله محبت، دوستی و دیگر کمالات انسانی است که همگان به این امر توجه خاص دارند، بدون اینکه حتی به فطرت خود توجهی داشته باشند که این ندای ارتباط از کجاست؟! اگر بیشتر دقت کنیم می بینیم که این ارتباط در تمام آفرینش و در تمام مخلوقات خداوند مشاهده می شود، ارتباط با خدا به راحتی تمام این ارتباطات را میسر می سازد. اگر نظری به خود و اطراف خود بیفکنیم خواهیم یافت که مگر نه این است که همه برای همین ارتباط گرد هم جمع شده اند، امر ارتباطات است که انسانها را کنار هم جمع نموده، البته این عبارت مقدس (ارتباطات) اصل نیازهای مادی و معنوی بشری است که امر واضحی است، البته محصولات و خدمات نیز در خصوص رفع نیازهای بشر و بهبود رفاه انسانها به همدیگر مرتبط هستند. حال انسان چگونه می تواند از این الطاف و برکات الهی استفاده بهینه را ببرد؟!

باید تمام عواملی که نیازی را به وجود می آورند را بررسی نمود. در اینجاست که حروف و اعداد نیز ابزار ارتباط می شوند.

ابزاری که به همه چیز نام و کلام، مقدار و اندازه می دهد و مبحث اطلاع رسانی و بازاریابی را باز می کند؛ اطلاع رسانی بر این اساس است که، این نوع محصولات و خدمات را داریم، بازاریابی نیز بر این اساس که چه مقدار از این محصولات و خدمات مورد عرضه و تقاضا است، این دو مبحث لازم و ملزوم یکدیگر هستند که در باب ارتباطات و ارتباط مشاغل با هم مطرح می شوند؛ ارتباطی که هر انسانی و هر شغلی در خصوص رفع نیازهای مادی و معنوی خود با دیگران دارد و نقش اساسی پیدا می کند، در این راستا صداقت، درستی و انسان دوستی فرای همه محصولات و خدمات قرار می گیرند، چرا که این صفات عالیه هستند که به حروف و اعداد روح و تعالی می بخشند تا از این محصولات و خدمات استفاده بهینه را داشته باشیم.

مگر در دهکده جهانی حساب و کتاب وجود ندارد که غیر از این تصور کنیم، آری! مدیریت و برنامه ریزیهای صحیح و مدبرانه است که بر خواسته های معقول همه مهر تأیید زده تا این محصولات و خدمات به دست متقاضی خود برسد، این مسیری که در این راستا طی می شود راه ما را در خصوص ارتباطات هموار می نماید. مسیری که روزها، ماهها و سالها طول می کشد، با ارتباطات سازمان یافته جهت اطلاع رسانی و بازاریابی به کمترین زمان ممکن برسد تا از این لحظه، از زمان نیز استفاده بهینه گردیده، در این جاست که مکارم اخلاق حرف اول را در دنیا می زند، اینجاست که معنای حقیقی رقابت (والسابقون السابقون اولئک المقربون) را می بینیم.

به عبارتی تمام انسانها در خیر (برکت) رساندن به یکدیگر از هم پیشی می گیرند. و آن دهکده جهانی (مدینه فاضله) را نه در عالم رویا بلکه در بیداری خواهیم دید، آری! این پیام حقیر است به خود و تمام جهانیان که بیاییم تجدیدنظری در آنچه تاکنون گذشته است داشته باشیم و در اصلاح و آبادانی دنیای کنونی گامی بلند برداریم و شاهد طراوت و شادابی در تمام مخلوقات خداوند باشیم و در این دنیای کوچک همگی برای استفاده بهتر از الطاف و برکات خداوند بهره ای کامل ببریم.

هر چند که نمی توانم بگویم، این کلام آخر حقیر است و حق کلام را آنچنان که باید ادا کرده ام، اما سخن را با یکی از دیدگاههای خود به پایان می رسانم.

تبلیغات؛ یعنی مدیریت سرمایه برای استفاده بهینه از زمان و امکانات هستی جهت دست یافتن به کمالات انسانی در راه رسیدن به خدا.

حسینی،نظام هدفمند،صفحه۲۰-۲۱

 

عدالت نگاهی به  نقش تئوری نظام هدفمند برای بهبود و ساماندهی  سیستم های سازمان یافته کانون تفکر از دیدگاه حسینی در ایران و جهان

ثـبات راه

آنچه که یک ملت را به سر منزل مقصود می رساند، برنامه ریزی و نظارت مدبرانه بر امور است، حال این امور شامل چه مواردی است خود مقوله ایی کامل و تمام (در همه امور) است، که در مجالی به بحث و بررسی می پردازیم.

یکی از آن موارد تثبیت قیمت محصولات و خدمات است که می توان بر اساس زمان و مکان، تهیه و تولید، عرضه و تقاضا مورد بررسی و مطالعه قرارداد و به دایره توانمندیها و ظرفیتها نیز توجه خاصی داشت، اینجا نیز مسأله ارتباطات (عوامل ارتباط) در جهت سهولت قرار گرفتن این محصولات و خدمات برای متقاضی قیمت با ثبات را از خود نشان می دهد.

البته، چون نقش انسان در تهیه و تولید، استفاده از محصولات و خدمات وجود دارد، باز هم معیارهای انسانی در خصوص قدر و منزلت انسان قدم پیش گذاشته و هر آنچه را که در حقظ قدر و منزلت انسان باشد را سنجیده و به محصولات و خدمات قیمت مدبرانه می دهد که همه در آسایش و رفاه به تعلیم و تربیت در نیل به کمالات انسانی قرار گیرند.

(ملتی در تعلیم و تربیت موفق است، که در قیمت دادن به محصولات و خدماتش از مستضعفان و محرومان غافل نباشد)

حسینی، نظام‏ هدفمند، صفحه ۱۹

 

تئوری‌نظام‌هدفمندمرجعی برای تعریف واژه‌ها و اصطلاحات مکتب‌ولایت‌فقیه‌( قرآن و اهل بیت علیهم السلام)

تعریف واژه‌ها و اصطلاحات مکتبی که باید برای سلامت قوای سه گانه( مقننه، قضائیه و مجریه) و سایر افراد ملت در حوزه‌های‌مختلف برای ادراه امور جامعه شناخته و در قانون‌گذاری و سیاستگذاری‌ها برای شکل‌گیری ساختارهارآموزشی و اجرایی(نهاد، وزارتخانه، سازمان، اصناف، اتحادیه کسب‌ وکارهای حقیقی و مجازی و …) محقق شوند:

اجتهاد، اصلاح‌گرا، اصول‌گرا،اطلاعات و آمار، فقه، دانش، فقیه، ولایت‌فقیه، مجتهد، مجتهدجامع‌الشرایط، دانش استنباطی و اثباتی احکام و علوم ، رهبری،نظام رهبری، فرماندهی کل قوا، قوای سه گانه( مقننه، قضائیه و مجریه)،نخبه، نخبگان،استعداد، مدیریت حفظ و نگهداری منابع انسانی ،اقشار مختلف مردم، مدیریت و نظارت مدبرانه، اشراف اطلاعاتی،فقه(دانش)اطلاعاتی فضا و محیط، خانواده، وزیر، کابینه وزرا، تبلیغ، انتخاب، اقتصاد،استقلال، حقوق، حقوق عامه، منافع عامه، بازار، تنظیم‌بازار، شورای‌رقابت، قیمت‌گذاری،محرومیت زدایی، حقوق شهروندی، رونق و جهش‌تولید، وقف، زکات، خمس، انفال، خصوصی سازی، مواد خام و مواد اولیه، مسکن، اصلاح اراضی، منابع و ذخایر ملی، سهام، یارانه، مالیات‌های تعریف شده بر اساس مکتب متعالی، قرض الحسنه برمبنای آموزه‌ها و تعلیمات مکتب متعالی،  امور خیر خواهانه، گردش پولی در چرخه بازار، روابط‌بین‌الملل ،تعاملات‌بین‌المللی، صادارت، واردات، مذاکره، نقد، تحلیل، رمزگشایی و … مراقب باشید سایر واژه‌ها و اصطلاحات از قلم نیفتد.

لازم به ذکر است تعریف واژه‌ها و اصطلاحات‌مکتبی ‌تاثیر مهمی در تدوین طرح‌ها و قوانین خواهد داشت و نظام‌رهبری و قوای سه گانه( مقننه، قضائیه و مجریه)  و سایر افرد ملت مسیر تکامل و روشنی را می‌پیمایند.

مکتب راه نجات و سعادت ملت و کشور ایران و سایر ملت‌ها و کشورهای مختلف جهان

امروز جهان تشنه یک نظریه(مکتب) کامل و جامع با قابلیت حل مسأله در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است. مکتبی که قادر به اصلاح و بهبود سایر مکاتب موجود در ایران و سایر ملل مختلف جهان موثر واقع شود.

مطالعه و شناخت عمیق تئوری( مکتب) نظام هدفمند با نام‌های مبارک ذیل:

  1. مکتب خاتم پیامبران(ص)
  2. مکتب راهبردی مشترک تمام انبیاء الهی(مکتبی با چارچوب علمی و عملی تکامل‌محور)
  3. مکتب‌ولایت‌فقیه‌( قرآن و اهل بیت علیهم السلام)
  4. مکتب ادبی تکامل محور
  5. مکتب‌انتخابات‌تربیت‌محور
  6. مکتب امام خمینی (ره)
  7. مکتب استقلال و آزادگی
  8. مکتب‌اقتصادی‌عدالت‌محور
  9. مکتب حقوق بشر و سایر مخلوقات خداوند
  10. مکتب‌پیشگیری و درمان بیماری‌ها و سلامت نظام تعلیم و تربیت در ایران و جهان
  11. مکتب‌حجاب و عفاف(مکتب تربیتی با انواع مد و لباس تربیت محور)
  12. مکتب‌جهانی‌شدن (مسیرتکامل سیاسی، فرهنگی و اقتصادی اقوام وملل)
  13. مکتب‌رسانه‌ای‌سلامت‌محور
  14. مکتب‌سینمایی‌رسالت‌محور
  15. مکتب‌شهید‌قاسم‌سلیمانی
  16. مکتب‌عشق و محبت
  17. مکتب‌قدس
  18. مکتب‌کارآفرینی‌تعاون‌محور
  19. مکتب نوآوری و شکوفایی
  20. مکتب صلح عدالت محور جهانی
  21. مکتب هنر و خلاقیت

بدون شرح؟!  

سیدحسام سیدحسینی قهه

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی متن کلیک کنید.

برای دانلود کتاب نظام هدفمند و مقدمه ای در بعدزمان و مکان بر کتاب نظام هدفمند برwww.nezamehadafmand.ir کلیک کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه (ضروری)

شما مجاز هستید تا از تگ های HTML زیر در دیدگاهتان استفاده کنید:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

نام (ضروری)
ایمیل (ضروری)