جایگاه تئوری نظام هدفمند در پیشبرد پژوهش های علوم انسانی

جایگاه تئوری نظام هدفمند در پیشبرد پژوهش های علوم انسانی

ورودی و خروجی قرآن حفظ کرامت انسانی و قدر و منزلت والای انسان است.

سیّدحسام سیّدحسینی قهه  پژوهشگر و نویسنده نظام هدفمند

پژوهش دانش، تکلیف دینی است.

ابو عبدالله صادق علیه السلام، گزیده کافی ج۱  ص۵

 قال رسول الله صلی الله علیه و آله:

من اراد ان ینظر الی آدم فی علمه و الی نوح فی تقواه و الی ابراهیم فی حلمه و الی موسی فی هیبته و الی عیسی فی عبادته فلینظر الی علی بن ابی طالب علیهم السلام.

ارشاد القلوب:۲۱۷

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود:

هر که می خواهد به آدم و علم او و نوح و تقوای او و ابراهیم و دور اندیشی-بردباری-او و موسی و هیبت او و عیسی و عبادت او بنگرد،به علی بن ابی طالب بنگرد.

———————————————————————————————————————

مطالعه تطبیقی تعریف سیدحسام سید حسینی قهه درباره تئوری با تعاریفی که توسط اندیشمندان بزرگ از تئوری در ایران و جهان شده

در دنیای امروز سعی همه بر این است که دهکده ای جهانی به وجود آورند، البته چگونه و چطور؟! این آرزوی تمام انسانهاست و این موضوع را می توان سرآغاز باب خداشناسی دانست. البته اینجانب در این خصوص نه با حروف و نه با اعداد بلکه با فطرت به این مسأله نگاه می کنم که مواردی از جمله محبت، دوستی و دیگر کمالات انسانی است که همگان به این امر توجه خاص دارند، بدون اینکه حتی به فطرت خود توجهی داشته باشند که این ندای ارتباط از کجاست؟! اگر بیشتر دقت کنیم می بینیم که این ارتباط در تمام آفرینش و در تمام مخلوقات خداوند مشاهده می شود، ارتباط با خدا به راحتی تمام این ارتباطات را میسر می سازد. اگر نظری به خود و اطراف خود بیفکنیم خواهیم یافت که مگر نه این است که همه برای همین ارتباط گرد هم جمع شده اند، امر ارتباطات است که انسانها را کنار هم جمع نموده، البته این عبارت مقدس (ارتباطات) اصل نیازهای مادی و معنوی بشری است که امر واضحی است، البته محصولات و خدمات نیز در خصوص رفع نیازهای بشر و بهبود رفاه انسانها به همدیگر مرتبط هستند. حال انسان چگونه می تواند از این الطاف و برکات الهی استفاده بهینه را ببرد؟!

باید تمام عواملی که نیازی را به وجود می آورند را بررسی نمود. در اینجاست که حروف و اعداد نیز ابزار ارتباط می شوند.

ابزاری که به همه چیز نام و کلام، مقدار و اندازه می دهد و مبحث اطلاع رسانی و بازاریابی را باز می کند؛ اطلاع رسانی بر این اساس است که، این نوع محصولات و خدمات را داریم، بازاریابی نیز بر این اساس که چه مقدار از این محصولات و خدمات مورد عرضه و تقاضا است، این دو مبحث لازم و ملزوم یکدیگر هستند که در باب ارتباطات و ارتباط مشاغل با هم مطرح می شوند؛ ارتباطی که هر انسانی و هر شغلی در خصوص رفع نیازهای مادی و معنوی خود با دیگران دارد و نقش اساسی پیدا می کند، در این راستا صداقت، درستی و انسان دوستی فرای همه محصولات و خدمات قرار می گیرند، چرا که این صفات عالیه هستند که به حروف و اعداد روح و تعالی می بخشند تا از این محصولات و خدمات استفاده بهینه را داشته باشیم.

قسمتی ازمتن صفحه۲۰-۲۱ کتاب نظام هذفمند اثر سیدحسام سیدحسینی قهه

———————————————————————————————————————–

شناخت مکتبی جامع و کامل (کتاب نظام هدفمند؛ معرف تئوری‌های فرمول مکتب متعالی شیعه است)؛ برای پژوهش و تحقیق یک اصل مهم است تا فرآیند مطالعات و هم‌چنین نتایجی که در خصوص یک موضوع علمی به‌دست می‌آید از استحکام و اثبات قوی علمی و عملی برخوردار گردد.

مکتب شیعه؛ مکتبی است که خواه‌ناخواه در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های کلان و خرد نظام جمهوری اسلامی ایران دوراندیشی شده است؛ راه‌حل‌های صحیح و مناسب نیز در مکتب شیعه (مکتبی که علم، دین، سیاست، قانون و.. در ابعاد گوناگون پاسخ‌گوی نیازهای انسانی در راستای تعالی انسان و احیای ارزش‌های انسانی قرار دارد و از وحدت علمی و عملی در تعلیم و تربیت برخوردار است؛ فرآیند چنین شناختی در تحقق نقشه جامع علمی شیعه نیز مؤثر واقع خواهد بود) جهت سلامتی در تمامی امور ارایه گردیده است. 

                                                                                         

                                                                                          سیدحسام سیدحسینی قهه پژوهشگر و نویسنده نظام هدفمند    

منبع:سایت نظام هدفمند                                                                          www.nezamehadafmand.ir    

لینک دانلود Human Science Research 

                            @nezamehadafmand_ir                                      

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه (ضروری)

شما مجاز هستید تا از تگ های HTML زیر در دیدگاهتان استفاده کنید:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

نام (ضروری)
ایمیل (ضروری)